Neler yeni
Blue
Red
Green
Orange
Voilet
Slate
Dark

Türkiye’ye Örnek Olabilir mi?

KOBİ Ajanda

İş Geliştirme Uzmanı
Yönetici
Katılım
21 Kasım 2022
Mesajlar
139
Tepkime puanı
28
Puanları
28
Konum
Türkiye
Pandemi öncesi 2019 yılında 14,9 milyon turisti ağırlayan Antalya, uzun süredir adını küresel marka şehirler arasına yazdırdı. Pandemiden önceki yıl 2019'da 14,9 milyon turisti ağırlayan Antalya, çoktan küresel marka şehirler arasına adını yazdırdı. Antalya artık her açıdan kabına sığmıyor. Kentin turizmdeki muazzam başarısı ticareti, ihracatı, tarımı ve sanayiyi de körükledi. Antalya Ticaret Odası Başkanı Davut Çetin'e soruyorum, "Başkanım turizm şehri Antalya'da kaç fabrika var, OSB'nin durumu nedir?" Cevabı çok kesin ve net: “Mevcut OSB'mizde 8 milyon metrekare alanda 300 fabrikamız var.

300 fabrikada 15 bin kişiye istihdam sağlıyoruz. Yeni bir OSB alanı bulsak 1 yılda 300-400 civarında yeni fabrika yeri satılır, birkaç yıl içinde üretim başlar ve 15-20 bin yeni istihdam sağlanır ama yer sıkıntımız var. Şimdi Isparta ve Burdur'la ortak, büyük bir OSB kurma çabasındayız. “Küçük alanlarda da uzmanlaşmış birkaç OSB girişimimiz var ama asıl önemli olan büyük bir OSB alanı oluşturmak.”

Antalya, Isparta ve Burdur​


Perşembe günü Antalya'da düzenlenen Batı Akdeniz Ticaret Toplantısı'na katıldım. Belediye Başkanı Çetin ile sohbetimiz bu vesileyle gerçekleşti. TOBB çatısı altındaki oda ve borsalarda genel olarak 'çok açık sözlü' olmasıyla tanınıyor ve ekonomide yanlış olduğunu düşündüğü kararları açıkça eleştiriyor. Aynı zamanda 'siyasi görüşümüz ne olursa olsun, ülke menfaati için bir araya gelmeli ve birlikte çalışmayı başarmalıyız' görüşünde.

Bu nedenle Antalya, Isparta ve Burdur'daki 13 oda ve borsa, OSB'ler ile iş dünyasının ileri gelenlerinin sık sık bir araya gelmesini sağlayacak mekanizmalar oluşturuyor. Sadece Sanayici İş Adamlarının (SİAD) sayısı 17. Yönetimlerimizde hem AK Partililer hem de Sosyal Demokratlar var. Pek çok konuda farklı düşünüyorlar ama 4-5 yıldır ayda bir buluşabiliyoruz. ''Bu kadarını beklemediklerini ve çok memnun olduklarını söylüyorlar'' diyor. İş insanlarının bu yaklaşıma olumlu tepki vermesi ve sorunlarına çözüm bulmak için birlikte çalışabilme yetenekleri her alanda örnek alınmalıdır.

Bölgesel ticaretin artması kötü olur mu?​


ATSO Başkanı Davut Çetin, Batı Akdeniz Ticaret Toplantıları'nın genel mantığının sınır veya yakın iller arasındaki ticareti ve ortaklıkları artırmak olduğunu belirterek, değişmesi gereken mevcut durumu çok çarpıcı verilerle şöyle açıklıyor: “Girişimci Bilgi Sistemine göre yüzde 37 Antalya alımlarının yüzde 100’ü Antalya’dan geliyor.” Yüzde 2'si Burdur ve Isparta'dan geliyor.

Burdurlu firmalar alımlarının yüzde 29'unu Burdurlu firmalardan, yüzde 13'ünü ise Antalya ve Isparta'dan yapıyor. Ispartalı firmalar alımlarının yüzde 24'ünü Isparta'dan, yüzde 12'sini ise Antalya ve Burdur'dan yapıyor. Bazen komşu ilimizde de bulunan bir ürünü 400-500 kilometre uzaktan aldığımızı görüyoruz. Örneğin 8 yıldır aynı yönetimde olan iki iş adamı, birbirlerinin ne yaptığını yeni öğrenmişlerdir.

Öncelikle birbirimizle ticaretimizi geliştireceğiz. Ülkemizde Isparta ve Burdur'daki OSB'ler dolu. Ortak büyük OSB fikri burada ortaya çıktı. Uzun süredir bu bilinçle çalışıyoruz. Bölgesel işbirliğinin nasıl sinerji sağladığını gösterebilirsek tüm Türkiye'ye örnek olabiliriz. Batı Akdeniz Ticaret Toplantıları'nda bir yandan devlet destek zirvesi, diğer yandan Batı Akdeniz Ticaret Ağları ağ oluşturma etkinlikleri, paneller ve konferanslar düzenledik. "Oda ve borsa başkanlarımız ve Sİ-AD başkanlarımızla istişare ederek karar verdik ve büyük bir gayretle bu büyük toplantıyı kısa sürede gerçekleştirdik."

Arka bahçede değil, aynı bahçede olalım​


Isparta Belediye Başkanı Şükrü Başdeğirmen, aynı zamanda uzun yıllar ticaret ve sanayi odası başkanlığı da yapmış bir isim. Bu nedenle onların önerileri de önemlidir. Antalya'nın turizmdeki gücünü hatırlatıyor ve Isparta'nın elma, şeftali, kiraz, kayısı gibi meyvelerde dev bir üretici olduğunu vurguluyor. Depolama altyapısının da güçlendirildiğini, meyve suyu üretiminin çok iyi bir noktaya geldiğini söylüyor.

Antalya'nın kısa sürede Isparta'dan alımlarını iki katına çıkardığına dikkat çekiyor ve şöyle diyor: “Antalya'yı domateslerde ve çiçekleri kesiyoruz. Antalya turizmine bölgesel bir ayağı da katabilirsek çok güzel sonuçlar alacağız. Mesela çok fazla gül, lavanta üretiyoruz ve 1,2 milyon kişiye turizm hareketi başlattık. Ancak her yıl Antalya'ya gelen 15 milyona yakın turistle bölgemizi bütünleştirirsek daha fazlasını hep birlikte kazanacağız. Arka bahçe değil, aynı bahçe olalım. Süt ve et üretiminde de iyiyiz, her konuda daha yakından çalışalım. ”

Komşu komşunun külüne muhtaçtır​


Batı Akdeniz Ticaret Toplantısına katılan Burdur Valisi Ali Arslantaş, şunları söyledi: “Üç iliz bir aradayız ve güzel bir yolculuk için birlikte hareket ediyoruz. "Atalarımızın 'komşunun komşusunun külüne ihtiyacı vardır' dediği gibi birbirimizin küllerine ihtiyacımız olduğunu biliyoruz" diyor.

Burdur Belediye Başkanı Ali Orkun Ercengiz, Burdur'un hayvancılık, madencilik ve inşaat sektörlerindeki gücüne dikkat çekiyor. Günlük 1000 ton süt üretimine ulaştıklarını anlatıyor. Bu nedenle Antalya ile lojistik bağların güçlendirilmesi gerektiğini vurguluyor. Salda Gölü'nü hatırlatarak turizmde Antalya ile birlikte hareket edebileceklerini belirtiyor.

Dijital devrim çağındayız, en değerli toprak cep ekranı​


Türkiye Odalar ve Borsalar Birliği (TOBB) Başkanı Rifat Hisarcıklıoğlu, bu güzel etkinliğin kapanışında yeni girişimler için ilham verici bir konuşma yaptı. Hisarcıklıoğlu, Dijital devrim dönemindeyiz. Önümüzde bambaşka bir dünya var. 7 milyar insan, 20 trilyon dolarlık pazar, tek tuş arkasında. "Müşterilere, pazarlara, tedarikçilere, hepsine bilgisayar üzerinden ulaşmak mümkün" diyen Hisarcıklıoğlu, Türkiye'nin e-ticaret hacminin bir önceki yıla göre yüzde 70 artarak 2021'de 382 milyar liraya ulaştığını hatırlattı. Hisarcıklıoğlu şöyle devam etti: Şimdi soru şu; dünyanın en değerli toprağı neresi?

En değerli topraklarımız cep telefonlarımızın ekranlarıdır. Önemli olan bu değerli topraklarda yer kapmaktır. Eskiden en işlek caddede bir mağazanın ya da marketin olması önemliydi. Artık cep telefonu ekranında olmak çok önemli.

Sadi Özdemir / Dünya
 
Son düzenleme:
Üst Alt